Kurungan Kejahatan

Sesungguhnya perumpamaan orang yang buat kejahatan kemudian ia melakukan kebaikan seperti Seseorang yang terlekat pada perisai yang sangat sempit mengelilingi dirinya kemudian ia melakukan satu baikan maka terbuka satu ikatannya kemudian ia melakukan kebaikan yang lain pula lalu terbuka pula ikatan yang lain sehingga kurangan itu jatuh ke bumi.

Umat Yang Baik

Perumpamaan umatku adalah seperti hujan yang tidak diketahui kebaikan pada awal dan akhirnya.

Perumpamaan Diuji Dengan Sakit

Seseorang mukmin yang sakit, ia umpama besi karat yang dibakar dan diketuk untuk menghilang karat itu iaitu seseorang sakit itu adalah untuk membersihkan daripadanya dosa kesalahannya yang lalu.

Perumpamaan Nabi Tentang Sabar Dalam Kesusahan

Sesungguhnya manusia itu umpama seratus unta yang tidak ada padanya yang sesuai untuk ditunggangi.

Perumpamaan Orang Mukmin Dan Pohon Kurma

Apa-apa sahaja yang diambil daripadanya, ia dapat memanfaatkan

Perumpamaan Rasulullah SAW

Perumpaan Bagi Yang Bergaul Dengan Teman Baik Dan Jahat Mereka ini seperti bergaul dengan yang menjual minyak wangi, mungkin ia akan beri kita wangian atau pun tercium bau harum manakala yang bergaul dengan yang mereka umpama bergaul dengan tukang besi yang mungkin menyebabkan kebakaran, kalau tidak pun, ia akan tercium bau peluh yang busuk daripadanya.

Perumpamaan Yang HIdup Dan Mati

Perumpamaan rumah yang ada di dalamnya zikir kepada Allah dengan rumah yang tidak ada di dalamnya zikir kepada Allah adalah sepert hidup dan mati
Sorry, the page you were looking for in this blog does not exist.
Sorry, the page you were looking for in this blog does not exist.